Periaatteet

Asahin liikkeet vaihtelevat liikesarjoista toisiin, mutta niiden takana olevat periaatteet säilyvät. Nämä periaatteet tekevät asahista sen, mitä se on: tuovat asahi-terveysliikuntaan ne ominaispiirteet, jotka erottavat sen muista länsimaisista liikuntamuodoista. Monissa muissakin liikuntamuodoissa voidaan pyörittää olkapäätä, mutta tapa, miten se tehdään, vaihtelee. Asahissa sen lisäksi, että harjoitetaan ja avataan vaikkapa hartiaseudun lihaksia ja niveliä, samalla harjoitetaan mm. selkää, hyvää pystysuoraa asentoa, koko kehon liikemekaniikkaa ja rentoutta. Asahin periaatteiden noudattaminen liikkeiden aikana laajentaa niiden vaikutuksia moneen suuntaan.

Asahin periaatteet opettavat meille kehon optimaalista asentoa, hyvää pystylinjausta, hyvää työergonomiaa, yleistä rentoutta, liikkeenhallintaa ja tasapainoa. Asahin liikeperiaatteet ovat hyvin syvällisiä ja niiden tutkimiseen voi mennä loppuelämä. Niin on tarkoituskin. Asahin periaatteet ovat samoja, joita noudatetaan monissa tuhansia vuosia vanhoissa aasialaisissa liikemenetelmissä, kuten intialaisessa joogassa tai kiinalaisessa taijiquanissa. Asahissa nämä vanhat periaatteet on kuitenkin sovellettu yksinkertaisiin liikkeisiin ja länsimaiseen tieteelliseen käsitykseen ihmisen kehosta ja sen liikuntafysiologiasta.

kasi_web.jpg